Jak przygotować dobry brief dla grafika komputerowego?
Jeśli zdarzyło Ci się współpracować z osobą z branży kreatywnej, zapewne słyszałeś o pojęciu jakim jest „brief”. Dla projektanta stanowi on swoisty przewodnik, który dostarczy niezbędnych informacji do stworzenia jakościowych materiałów graficznych. Jako grafik freelancer wielokrotnie spotykałem się z sytuacjami, w których brak szczegółowych informacji wydłużał proces projektowy, a także generował niepotrzebne poprawki i zniecierpliwienie klienta. Recepta na sukces jest bardzo prosta! Im więcej precyzyjnych informacji otrzyma projektant, tym większa szansa, że efekt końcowy spełni Twoje oczekiwania.
Niezależnie od tego, czy potrzebujesz projekt logo, grafiki do social media, projekt baneru reklamowego czy całej identyfikacji wizualnej – dobrze przygotowany brief jest bardzo istotny. W tym artykule pokażę Ci, jak powinien wyglądać brief dla grafika, aby zapewnić płynną i udaną współpracę.
Jakie kluczowe elementy powinien zawierać brief
1. Informacje o firmie i cel zlecenia
Zanim freelancer graficzny przystąpi do stworzenia projektu, potrzebuje więcej informacji na temat Twojej firmy. Możesz opisać w skrócie, czym zajmuje się Twoja firma, jakie są wyróżniki marki czy dla jakiej grupy docelowej dedykowane będą materiały, które dotyczą zlecenia. Projekt graficzny powinien mieć określony cel. Celem może być zwiększenie rozpoznawalności marki, przyciągnięcie klientów, a może chcesz poprawić wizerunek firmy? Grafiki do social media będą miały inny cel niż banery reklamowe czy projektowanie logo.
2. Zakres i rodzaj projektu
Określ dokładnie, czego oczekujesz od grafika. Czy potrzebujesz zestawu grafik do mediów społecznościowych, projektu logo, identyfikacji wizualnej, a może zestawu grafiki do afiliacji GDN? Warto podać konkretne wymagania techniczne o ile takie posiadasz. Możesz wspomnieć projektantowi o tym, w jakim miejscu będziesz używać przyszłych materiałów np. w internecie czy może będą to materiały do druku.
3. Inspiracje i elementy, które powinny znaleźć się na projekcie
Jeśli masz konkretne inspiracje lub przykłady stylu, który Ci się podoba – koniecznie je dołącz do załączników. Niektórzy klienci czerpią inspiracje z działań konkurencji, a inni mają już wypracowaną stylistykę, której chcą się trzymać. Jeśli Twoja marka ma już konkretne kolory i czcionki, które chcesz wykorzystać w przyszłych projektach graficznych – daj o tym znać. Koniecznie załącz również logo firmy! Przykłady elementów, które mogą znaleźć się na projekcie:
- Logo firmy
- Hasło reklamowe
- Zdjęcia w wysokiej jakości lub packshoty produktów
- Używana czcionka firmowa lub kolory
4. Termin realizacji materiałów
Warto pamiętać, że proces tworzenia projektu wymaga czasu. Ustal z projektantem rozsądny termin oddania materiałów, biorąc pod uwagę czas potrzebny na wykonanie projektu i ewentualne poprawki. Ustalenie realistycznych terminów jest kluczowe, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie czasem, szanuje obie strony oraz usprawnia komunikację. Jeśli planujesz zamówienie kilku elementów, ważne jest, aby ustalić priorytety i określić oddzielne terminy dla poszczególnych zleceń.
5. Dodatkowe załączniki
Jeśli dysponujesz materiałami takimi jak logo firmy, przygotowanym brandbookiem, stroną internetową czy innymi dokumentami określającymi markę, koniecznie dodaj je do briefu! Pomogą one projektantowi zrozumieć styl komunikacji, a dzięki temu tworzone materiały będą spójne z dotychczas stworzonymi projektami.
Zaczynamy współpracę?
Masz pomysł na projekt, pytania lub potrzebujesz wyceny? Daj mi znać! Chętnie porozmawiam o Twoich potrzebach i znajdę najlepsze rozwiązanie. Czekam na Twoją wiadomość!
